astridenthierry.reismee.nl

Laos

Laos: relaxed, warm weer, fijnnnnnn. Vanuit Vietnam hebben we weer niet gekozen voor de backpackers manier om verder te reizen via een bus. Thierry kwam 6 uur voor vertrek er achter dat er geen w.c. op de slaapbus naar Sapa was. We komen er achter dat het voor Thier belangrijk is dat er altijd een w.c. in de buurt is, ik heb 20 graden of meer nodig. Dus: AFZEGGEN die slaapbus. We hebben een vliegticket genomen naar Luang Prabang. Dit is een heerlijke plek, we hadden in eerste instantie geboekt voor 3 nachten maar hebben nog een keer voor 2 en daarna voor 1 nacht bijgeboekt. Luang Prabang is een prachtig dorpje aan de Mekong rivier. Wat maakt het nu zo relaxed? In Hanoi was het druk, alle scooters toeteren, het is hectisch ( en dat heeft ook zijn charme). Hier lopen we op straat en hoewel er tuk-tuks en scooters zijn, toetert hier niemand. Je merkt dat er niemand aan je hoofd loopt te zeuren. Je kan rustig naar een marktje lopen waar men je rustig laat kijken. Er zijn hier geen bedelaars en we merkten dat er vandaag, zaterdag, meer kinderen op straat zijn om armbandjes en gelukspoppetjes te verkopen. Op de overige dagen zie je ze niet en ook dat is relaxed omdat je ze anders voortdurend moet afwijzen. In Lunang Prabang hebben we wederom een scooter gehuurd om een dag rond te rijden, we zijn naar de watervallen geweest en verder genoten van de natuur. Daarnaast hebben we een leuke tocht met olifanten gemaakt ( zie foto's) . Nicht Femke vroeg me wat we nu de hele dag deden: vandaag hadden we zo 'n dag dat we niets gepland hadden. We zijn vanochtend om 0800 uur opgestaan, in ons guesthouse (12,5 dollar) is de koffie gratis. We zitten dus 'sochtends heerlijk op een terras in het guesthouse te genieten van de koffie, tegen 10.30 uur het dorp ingelopen. Hier een uur zitten praten over waar we wel/niet naar toe willen waarna ik de reisburotjes langs ben gelopen en Thier lekker is gaan lezen in een cafetje. Uiteindelijk besloten een vliegticket naar Thailand / Chang mai te kopen. Hier gaan we morgen naar toe. Nu zitten we in het hostel met een Nederlands stel te kletsen en de dag is weer om. Dus Fem...zo gaat onze daf voorbij! Verder zijn we erg blij met oud/ex familie, vrienden, collegae reacties op de site, dat is voor ons super om te lezen. Daarnaast: dank voor de familie Hulsebos dat ze ma goed op de hoogte houden van onze reisverhalen. Het ga jullie goed, Liefs Thier en As.

Noord Vietnam- Hanoi en Halong Bay

Kerst en oud en nieuw zijn achter de rug. En voor iedereen: happy, gezond en gezellig 2012!! Wij hebben er weinig van meegekregen... kerst in Mui nui was rustig. De weersvoorspelling naar het midden van Vietnam waren redelijk dus we zijn naar Nha Trang gegaan waar je, blijkbaar, prachtige eilandjes kan vinden. Dit was een kwestie van 'jammer dan' . Het was bewolkt en frisjes dus een eilandje bezoeken had geen meerwaarde. Dan maar naar het Noorden van Vietnam: Hanoi. Ipv 30 uur met de bus kiezen we voor het gemak van 1 uur met het vliegtuig ( boven ons budget, maar ja.. Je wilt wat). Hanoi is druk, net als Ho Chi Ming City - Saigon, maar het heeft heel veel kleine, smalle straatjes. Alles gebeurt hier buiten: eten, drinken, eten, drinken, eten en drinken...( zie foto's). Vanuit Hanoi zijn we een 3 dagen naar Halong Bay geweest. Het behoort tot het World Heritage Site. Een prachtig gebied met verschillende rotsformaties maar ook een touristisch gebied. De tour op de boot was prachtig ( zie foto's) maar bestond ook uit langdurig, vietnamees wachten en wachten. Het is grappig te zien hoe wij, en andere europeanen hier mee omgaan. Practisch als wij zijn zeggen wij: jullie doen deze tour iedere dag, iedere week, iedere maand dus je moet weten hoe lang je er over of doet om van A naar Beter te komen. Dit is natuurlijk Europees; je staat keurig om 0800 uur klaar en je vertrekt, net zo keurig, een uur later. Dit kom je vooortdurend tegen op iedere georganiseerde trip. Je kan boos of geirriteerd worden, dat heeft natuurlijk geen enkele zin dus hier leer je; LOSLATEN.... Een avondje op de boot heeft ons wel weer een leuk stel uit China leren kennen en een Poolse knul die alles uitprobeert wat er te proberen valt: zo wilde hij in ieder geval nog hond, kat en schilpad eten..we hebben een deel van de avond geprobeerd om de Chinezen uit te leggen wat een schildpad/ turtle betekent. HINTS op zijn werelds! Teruggekeerd in Hanoi waar we oud en nieuw hebben gevierd( prima avondje in de kroeg maar niet meer dat dat) wilden we naar Sapa gaan. Omdat het in Hanoi voor ons zo koud was (12 graden) en we wisten dat het in Sapa niet alleen buiten koud was maar ook binnen ( Herma: ze bieden hier electrische dekens aan, dus dan is het Echt koud), hebben we besloten dit mooie stukje over te slaan en maar direct naar Laos te vliegen waar het prachtig weer was. We merken het iedere keer weer... Alles boven de 24 graden doet ons goed!! Het volgende verhaaltje gaat dus over Laos.

Van Cambodja naar Vietnam

Het is weer een weekje geleden dat we wat van ons hebben laten horen en met de kerstdagen voor de deur is dit natuurlijk de ideale manier om weer eens geen kaarten te hoeven versturen maar jullie bij deze gezellige, fijne en koude feestdagen omringd met je eigen vrienden en familie toe te wensen. Kerst is hier niet zo'n hot-item omdat er niet zoveel christenen zijn. Ik heb een aantal mooie kerstboompjes voor jullie proberen vast te leggen maar het blijft armoe-troef. Bij ons vorige verslag hadden we verteld dat we naar de kust gingen van Cambodja: Sihanoukville. Een heerlijk plekje om te vertoeven, je wordt wel om de 5 minuten gestoord met de vraag of je een zonnebril wil kopen, een massage wil hebben, ze bekijken mijn voeten en zeggen dat de pedicure ook wel zeer noodzakelijk is, maar aan mijn voeten mag niemand komen alleen Christien, de enige echte pedicure! Op het stand wordt verder lekker ge-bbq en vrouwen maken a-la-minute intvisjes en lobsters voor je klaar. Daarnaast is het relaxen volgens Amsterdams begrippen hier ook op de menukaart doorgedrongen (zie foto). Leuke bijkomstigheid: je betaald hier als ondernemer 1 keer 100 dollar en je hebt geen visum of inburgeringscursus meer nodig: je bent gewoon van harte welkom! Een nog groter pluspunt: je betaald jaarlijks 60 dollar aan belasting en THATS IT!! Maar goed, we zijn toch maar verder getrokken en zijn via Kampot de grens naar Vietnam overgegaan om via een reisdag van 12 uur, samen met Bjorn en Alexander, in Ho Chi Ming City= Saigon aan te komen. Saigon is even wennen, het is druk, chaotisch, luid. Omdat we savonds om 2200 uur pas aankwamen hebben we eerst maar een paar biertjes gedronken ( je moet wat als er geen wijn is) waarna we met de 2 nederlandse jongens een hotelletje hebben gezocht en ouderwets zijn gaan stappen tot een uurtje of 04.00 uur. Ook effe wennen: we waren gewend aan de prijs van een biertje voor 0,50 dollarcent, in de stad is het we gewoon 2,50 dollar. Behalve stappen moet je in Saigon natuurlijk wat culturele uitstapjes meepikken. De ene dag zijn we naar het War Remnants Museum geweest: net zoals alle oorlogen wordt je hier niet vrolijk van, alle ellende die mensen elkaar aandoen is hier duidelijk vastgelegd, overigens alleen vanuit het gezichtspunt dat de Amerikanen alle walgelijke dingen hebben gedaan ( en dat is natuurlijk ook zo) maar niets over de mishandelingen die de Vietnamezen hebben verricht. Dit laatste was wel te zien bij de Cu Chi tunnels waar we een dag later naar toe zijn gegaan, hier zag je welke trucjes de VIetnamezen hebben uitgehaald in de ontzettend kleine tunnels. Goed om een keer te zien maar omdat we met een grote groep touristen rondliepen bederft dat toch iets van de sfeer. Terug in de stad is het letterlijk een overwinning om de straat over te steken: er rijden zo'n 80% brommertjes in de stad die alle kanten opvliegen, het aantal auto's is een stuk lager. We komen er weer achter dat we geen echte stadsmensen zijn, na een paar dagen zijn we naar Mui Ne gegaan. Prachtige zee, vooral fijn voor mensen die van kite surfen houden omdat de zee vrij wild is. Ik zit nu buiten in de ontbijtruimte (Thier is al lekker aan zee gaan liggen) en kijk naar een kitscherig kertsboompje. Het is hier absoluut geen Kerst maar ik mis het gelukkig ook niet. Morgen, eesrte kerstdag,, trekken we verder naar Nha Trang, een andere strandbestemming met hopenlijk heerlijk blauw water om te snorkellen. We komen daar op het eind van de dag aan dus als ik geluk heb, kan ik dan nog even Skypen met de familie, ik zal wel zien wie er online is. Nogmaals allen hele fijne feestdagen, geniet van elkaar! Liefs Thier en As.

Cambodja

Beste vriendjes en vriendinnetjes, Na enkele dagen in Bangkok te zijn geweest hebben we besloten de grote stad te verlaten en naar Cambodja te trekken. Op het eind van de 2,5 maanden Azie keren we weer terug naar Bangkok dus we krijgen nog tijd om het echte Thailand te zien. We zijn met een bus naar de grensovergang gegaan. Dit verliep eigenlijk vrij soepel: we betaalden 2 dollar extra aan een mannetje zodat hij de juiste visa voor ons aan de grens regelde. Na de grens zijn we meteen doorgegaan naar Siem Riep. Voor de ontwikkelden onder ons: hier bezoekt de hele wereld de tempels van Angkor Wat. Sommigen mensen gaan hier 2 of 3 dagen naar toe maar wij hebben de wijsheid van hetgeen papa over Rome zij in onze gedachten meegenomen: als je 1 kerk hebt gezien, dan heb je ze allemaal gezien. En verdomd... Voor ons werkt het ook zo voor tempels. We hebben het 5 uurtjes volgehouden waarna we vooral heerlijk vanuit onze tuk-tuk van de omgeving hebben genoten. Vanuit Siem Riep zijn we via een prachtige boottocht naar Battambang vertrokken. We moesten hiervoor wel eerst met 14 personen in een 9 persoonsbusje worden gedrukt om bij de steiger te komen maar zo leer je je mede- reizigers natuurlijk wel snel kennen. De schipper heeft nog even een bootje, hier wonen mensen op, (zie foto's) geraakt, maar daar worden ze hier niet warm of koud van. De boottocht zou een uurtje of 6 duren maar dat werden er 8. Battambang is een heerlijk relxed plaatsje met, natuurlijk, een markt met lekkernijen (foto) maar ook een bambootrein. Er ligt maar een spoor dus wanneer je een tegenligger tegenkomt dan kan de zwaartst beladen wagen op het spoor blijven staan en het lichtste wagentje wordt er vanaf getild om ruimte voor de ander te maken. Zo ben je dus wel eventjes onderweg ( jullie begrijpen natuurlijk dat Thierry en ik gezien ons postuur altijd het lichtste wagentje waren). We zitten nu nog in Battambang maar het begint hier wat af te koelen naar 25 graden. Tijd voor ons dus om de stadstripjes even achter ons te laten en lekker naar het strand in het oosten van cambodja te gaan. We vertrekken morgen per bus naar de hoofstad Phnom Penh (5 uurtjes) om meteen met dezelfde bus door te rijden naar Sihanoukville (4 uurtjes) al met al voor de mooie prijs van 8 euri p.p. Als laatste: mochten mensen zich zorgen maken over onze hotelovernachtingen : we slapen de laatste 3 nachten in een prima kamer met eigen douche en toilet voor 4 euro. Veel goedkoper gaat het echt niet worden. In Sihanoukville gaan we ons helemaal te buiten, hier hebben we een lekker hotelletje geboekt voor 21 euro( we gunnen onszelf ook wat). Allemaal dank voor de leuke mailtjes die we ontvangen, tot later....

Bangkok

Lieve allemaal, zoals Trudie al zij: de reis is veilig begonnen. We zijn keurig op tijd geland en toen eens niet direct de taxi naar ons guesthoude genomen maar gewoon keurig met de city trein.een half uurtje kostte ons samen 2, 00 euro dus dat past mooi in ons budget. Zoals de meesten weten slapen we onze eerste nachten in een guesthouse. Een 2 persoonskamer kost 7,00 euri en daar hoop je dan ook iets voor te krijgen. We krijgen een schone kamer en schone vloer, echter geen lakens, handdoeken en wc papier op het toilet. Wat ben ik blij met onze aankopen in de backpackers winkel en mijn practische Thierry die vanuit Nederland al wc papier had meegenomen. Ons eerste nachtje dus al doorgebracht met ons eigen linnen slaapzakje en onze lichtgewicht backpackers handdoekje. Wellkom in de backpackers wereld! Vandaag meteen ons het eerste oor laten aannaaien ( stom, stom, stom, gaat ons niet weer gebeuren). Het leek ons lekker om op een longtailboot Bangkok te bekijken, voordat we het goed en wel wisten hadden ze ons de boot ingezet en waren we 25,00 euro armer. (hadden we toch een luxere hoterlkamer voor kunnen boeken). Wat verder nog rest te melden: het eten!!! Op alle hoeken van de straat staan eettentjes waar oude vrouwtjes rijst, mie kip en varkensvlees bereiden. Herma: waarschijnlijk niets voor jou maar wij genieten hier volop van! Liefs Thier en As.

Afbouwen, afscheid nemen en inpakken

Vandaag mijn eerste vrije dagje mogen beleven na een gezellig afscheid van mijn lieve collega's in Wilp. Deze vrije dag valt nog niet in de categorie relaxed en ontspannen want ik ben alleen nog maar bezig gweest met uitpakken, inpakken, weggooien en adreswijzigingen doorgeven.. Vanavond ga ik heerlijk op stap met de meiden van de handbal en morgen beleef ik quality time met mama. Nog iets meer dan een week en dan mogen we echt weg...heerlijk naar de zon (en de overstroming) in Bangkok.

Welkom op Onze Reislog!

Hallo allemaal, onze planning van de reis is om via Azië, naar Nieuw Zeeland, de Fiji eilanden, Australië en dan naar Zuid Amerika te gaan. We zullen proberen jullie zoveel mogelijk van ons reisje op de hoogte te houden en zo niet,...jammer dan! Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor onze mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom. Groetjes Thierry en As.