astridenthierry.reismee.nl

Van Cambodja naar Vietnam

Het is weer een weekje geleden dat we wat van ons hebben laten horen en met de kerstdagen voor de deur is dit natuurlijk de ideale manier om weer eens geen kaarten te hoeven versturen maar jullie bij deze gezellige, fijne en koude feestdagen omringd met je eigen vrienden en familie toe te wensen. Kerst is hier niet zo'n hot-item omdat er niet zoveel christenen zijn. Ik heb een aantal mooie kerstboompjes voor jullie proberen vast te leggen maar het blijft armoe-troef. Bij ons vorige verslag hadden we verteld dat we naar de kust gingen van Cambodja: Sihanoukville. Een heerlijk plekje om te vertoeven, je wordt wel om de 5 minuten gestoord met de vraag of je een zonnebril wil kopen, een massage wil hebben, ze bekijken mijn voeten en zeggen dat de pedicure ook wel zeer noodzakelijk is, maar aan mijn voeten mag niemand komen alleen Christien, de enige echte pedicure! Op het stand wordt verder lekker ge-bbq en vrouwen maken a-la-minute intvisjes en lobsters voor je klaar. Daarnaast is het relaxen volgens Amsterdams begrippen hier ook op de menukaart doorgedrongen (zie foto). Leuke bijkomstigheid: je betaald hier als ondernemer 1 keer 100 dollar en je hebt geen visum of inburgeringscursus meer nodig: je bent gewoon van harte welkom! Een nog groter pluspunt: je betaald jaarlijks 60 dollar aan belasting en THATS IT!! Maar goed, we zijn toch maar verder getrokken en zijn via Kampot de grens naar Vietnam overgegaan om via een reisdag van 12 uur, samen met Bjorn en Alexander, in Ho Chi Ming City= Saigon aan te komen. Saigon is even wennen, het is druk, chaotisch, luid. Omdat we savonds om 2200 uur pas aankwamen hebben we eerst maar een paar biertjes gedronken ( je moet wat als er geen wijn is) waarna we met de 2 nederlandse jongens een hotelletje hebben gezocht en ouderwets zijn gaan stappen tot een uurtje of 04.00 uur. Ook effe wennen: we waren gewend aan de prijs van een biertje voor 0,50 dollarcent, in de stad is het we gewoon 2,50 dollar. Behalve stappen moet je in Saigon natuurlijk wat culturele uitstapjes meepikken. De ene dag zijn we naar het War Remnants Museum geweest: net zoals alle oorlogen wordt je hier niet vrolijk van, alle ellende die mensen elkaar aandoen is hier duidelijk vastgelegd, overigens alleen vanuit het gezichtspunt dat de Amerikanen alle walgelijke dingen hebben gedaan ( en dat is natuurlijk ook zo) maar niets over de mishandelingen die de Vietnamezen hebben verricht. Dit laatste was wel te zien bij de Cu Chi tunnels waar we een dag later naar toe zijn gegaan, hier zag je welke trucjes de VIetnamezen hebben uitgehaald in de ontzettend kleine tunnels. Goed om een keer te zien maar omdat we met een grote groep touristen rondliepen bederft dat toch iets van de sfeer. Terug in de stad is het letterlijk een overwinning om de straat over te steken: er rijden zo'n 80% brommertjes in de stad die alle kanten opvliegen, het aantal auto's is een stuk lager. We komen er weer achter dat we geen echte stadsmensen zijn, na een paar dagen zijn we naar Mui Ne gegaan. Prachtige zee, vooral fijn voor mensen die van kite surfen houden omdat de zee vrij wild is. Ik zit nu buiten in de ontbijtruimte (Thier is al lekker aan zee gaan liggen) en kijk naar een kitscherig kertsboompje. Het is hier absoluut geen Kerst maar ik mis het gelukkig ook niet. Morgen, eesrte kerstdag,, trekken we verder naar Nha Trang, een andere strandbestemming met hopenlijk heerlijk blauw water om te snorkellen. We komen daar op het eind van de dag aan dus als ik geluk heb, kan ik dan nog even Skypen met de familie, ik zal wel zien wie er online is. Nogmaals allen hele fijne feestdagen, geniet van elkaar! Liefs Thier en As.

Cor uut Lierderholthuus

Mooie verhalen en foto's. Ben wel een beetje jaloers op jullie. Geniet ervan en over 2 weekjes ff naar boven kijken want dan zwaaien we naar jullie als we naar de filipijnnen gaan.
Prettige feestdagen en een reisvol 2012

mien.vdkolk@hetnet.nl

leuk jullie zo te kunnen volgen,de kerstbomen zijn hier wel goed maar 10 graden boven nul is niet normaal wens jullie een geweldige tijd.liefs tante Mini.

Ard, Antoine, Bennie en Dorota

Hoi Thierry en Astrid, mooie verhalen weer. Ik dacht dat ik jullie terug gemaild had maar bleek toch een communicatiefoutje te zijn hier. Dan maar via deze weg. We hebben gelukkig niets meegemaakt van de typhoon. Zijn nu in Dumaguete en hier is de ravage nog goed te zien langs de rivieren. 2 dagen aan het werk geweest en komende week ook. Veel plezier nog in Vietnam, geniet er van.

Groetjes

Johan en Joska

Hoi Thierry en Astrid,

Mooie verhalen, het gaat voorspoedig zo te zien en te lezen.
Het belastingklimaat bevalt ons wel. Veel herinneringen uit de Oorlog schrijven jullie, hoe heeft de natuur zich gehouden met al die bommetjes? Zijn jullie al enge beesten tegengekomen?

jan en imelda

hoi astrid en thierry,
wij wensen jullie ook fijne feestdagen en een heel goed begin voor 2012, dit laatste gaat vast goed komen als we zo de verhalen van jullie lezen.
gr jan en imelda.
en groetjes van lisa die naast me zit.

Miranda

Hoi Astrid en Thierry,

Heb net de tijd gehad om eens rustig te lezen wat jullie allemaal mee maken daar in verwegistan... Geweldig om te lezen en de foto's te zien! Ik blijf jullie volgen!
Geniet ervan samen!
Liefs Miranda

Jentske

Hoihoi,

Nou, even over het weer......het is hier 12 graden ofzo WHOEAAAAAAAAAAH. Superweer dus. hoef je niet voor op vakantie. De kerst zit er op, op naar Oud en Nieuw, en dan glijden we zo de lente weer in. Wat mooi allemaal wat je schrijft en de foto's. Super hoor. Ik ben nu lekker twee weken vrij en lekker niets gepland. Ja, alleen met Loyce op pad. Die heeft ook vakantie en woont bij ons, :)
Nou meisie, haenig an doen en ik mis oe nog weh. Thiery, vulle wille (of zoiets) en pas goed op voor den wilde dieren!

garoet'n Jentske

trudie

Het is weer gelukt, de kerst is vrolijk voorbij gegaan. We zaten met de broekmannen bijelkaar en waar gaan de verhalen dan over? Juist. Over jullie!! Dat doen we anders nooit.!!! Dus blijf verhalen doorsturen, dan hebben wij ook weer gespreksstof.
Smak smak.

Lilian

Wederom mooie verhalen!! We kunnen op deze manier gratis cultuur snuiven van alle bijzondere plekjes.
Aantrekkelijke omstandigheden voor Ondernemers ook....
Hele goede Jaarwisseling en een bijzonder 2012 met vele mooie momenten!
Geniet van alles en elkaar....

Ilse

Heerlijk die verslagen, voor jullie ook een goed uiteinde en een gezond en gelukkig en genietend 2012!!!
Dikke kus Ilse

tonplatje@gmail.com

Hoi Astrid en Thierry,
k'ope daj in Thailand genog bierties udrunken ebt, dan hey die longtailboot d'r onderhand ok wel weer uut aj de pries in Thailand vergeliekt met de pries veur de bierties in Vietnam. K ope daj mie nog un bietie kunt volg'n.
Zo'n thaise massage moe'k oe toch ofroad'n, 'k eb 't veurg jeur edoan en 'k eb un weke rugpiene ehad, ak d'r now nog an denke krie' k weer rugpiene. Nog heel vulle zunne en geniet'r van.

tonplatje@gmail.com

Sorry Astrid, 'k was de smakkerd verget'n, bi deze

Patrick en Judith

Hey Astrid en Thierry,
Hartstikke goed man dat jullie nu op pad zijn. Nu kunnen wij jullie volgen en lekker weg dromen bij jullie verhalen en foto's. Wij wensen jullie voor 2012 veel geluk, gezondheid en veel reisplezier.
Groetjes,
Patrick en Judith

Mo

Hey Astrid (en Thierry),

Geweldig dat het jullie toch nog lukt om de verhalen bij te houden, wat vinden die mensen er nu werkelijk van om die gekke blonde stuiterbal daar tegen te komen? (Ha ha, just kidding). Geniet saampjes en ik wens jullie een fantastisch 2012!! Knuffel Mo

ellen van den Anker

Hai,
Voor jullie een hele mooie bijzondere oudjaarsnacht gewenst, waarschijnlijk 1 om voor altijd aan terug te denken. Hier motregen, en veel herrie van die rotjes......

Liefs Ellen

roy seine

goed 2012 gr roy en syl de kids en oma

arie en silvia

hallo deksdekster hoe gaat het met jullie?

Erik Hafkamp

Hoi,

Zo te zien en te lezen hebben jullie het prima naar jullie zin!
Ik wens jullie een geweldig 2012!

Patries

Hoi luitjes,
een geweldig 2012 gewenst vanuit Zwolliewood. Helemaal geweldig om de verhalen te lezen en de foto's te mogen bewonderen. Vanavond begint de tweede helft van ons handbal seizoen, op naar de platte kar. Toch jammer dat je die gaat missen Assie. Heel veel reisplezier.

Jacqueline van Geffen

Hoi hoi,
Een prachtig, relaxed, mooi reis 2012 jaar toegeweenst.!!
Tot nu toe heb ik je reisverhalen gevolgd met de map erbij. Zodat ik een beetje kan zien waar jullie route heengaat. Geweldig om de verhalen te lezen en de foto's te mogen bekijken. En Astrid wat fijn he die heerlijke zon.... groetjes en geniet van al het goeie tijdens je reis. Jacqueline